Czy jogurt może utrzymać cię w zdrowiu?

Prawdopodobnie słyszałaś o zaletach probiotyków, zachwalanych w czasopismach o zdrowiu i na opakowaniach greckiego jogurtu. Probiotyki to żywe kultury bakterii, które naturalnie występują w niektórych pokarmach - od kiszonych warzyw, takich jak kapusta kiszona lub kimchi, po jogurty z żywymi szczepami bakterii. Są również dodawane do niektórych, ekskluzywnych ciemnych czekolad oraz dostępne jako suplementy diety.

jogurtSamo słowo probiotyk oznacza środki „dla życia" lub „promujące życie". Choć brzmi to nieźle, nadal możesz się zastanawiać czy probiotyki nie są jakąś kolejną nowoczesną sztuczką i czy są jakieś naukowe dowody potwierdzające korzyści zdrowotne? Chociaż daleko im od bycia panaceum na wszystko, probiotyki mogą pomóc w zwalczaniu niektórych dolegliwości.

Niższy cholesterol

Jeśli nieprawidłowe wyniki ostatnich badań, skłoniły cię do poszukiwań sposobu na obniżenie poziomu cholesterolu, nie musisz szukać dalej niż twoja lodówka. Wyniki badań zaprezentowanych na jednym z ostatnich spotkań amerykańskiego stowarzyszenie kardiologów (AHA), wykazały że szczepy bakterii probiotycznych znalezionych w nabiale i mięsie, zwane Lactobacillus reuteri, obniżyły poziom złego cholesterolu LDL o prawie 12 % więcej niż u osób, które przyjmowały placebo. Ogólny poziom cholesterolu został zredukowany o 9 %.

Zdrowe zęby i dziąsła

usmiechOczy mogą być zwierciadłem twojej duszy, ale to twój uśmiech jest powitaniem dla świata. Poza względami estetycznymi, nieprawidłowa higiena jamy ustnej może być wynikiem poważnych kłopotów zdrowotnych, takich jak choroba serca, cukrzyca, czy nawet niska waga przy urodzeniu.

Badania wykazały, że probiotyk Lactobacillus reuteri zabija bakterie powodujące próchnicę i redukuje szkodliwe skutki zapalenia dziąseł. Usta pełne zębów oraz mniejsze krwawienie dziąseł, to dwa powody, dla których warto dodać probiotyki do swojego codziennego menu.

Nieco wolniej

Bez względu na to, czy doświadczamy biegunki sporadycznie, podczas podróży, czy też jesteśmy wśród jednej trzeciej osób, której dotknie ona jako efekt uboczny terapii antybiotykowej, zawsze jest to dla nas nieprzyjemne i krępujące. Ale bez obaw – jest jednak dobra wiadomość związana z tym problemem. Wyniki wielu badań przeprowadzonych na Harvard Medical School, sugerują że przyjmowanie probiotyków może ograniczyć występowanie biegunki.

Przykładowo, przegląd kliniczny z roku 2012, opublikowany na łamach czasopisma wydawanego przez amerykańskie stowarzyszenie medyczne (American Medical Association) potwierdza, że te osoby, które brały probiotyki razem z antybiotykami, były o 42 % mniej narażone na biegunkę, niż ci, którzy przyjmowali placebo.

Mniejsze ryzyko alergii skórnej u niemowląt

dzieckoJeśli masz alergię skórną, wiesz jak irytująca i frustrująca, może być wiecznie sucha, swędząca skóra. A jeśli moglibyśmy zaoszczędzić tego przyszłym pokoleniom? Badania opublikowane na łamach czasopisma Journal of Allergy and Clinical Immunology pokazują, że dzieci narażone na ryzyko wystąpienia alergii skórnej mogą skorzystać na tym, że ich matki przyjmują probiotyki. Matkom ze skłonnością do alergii skórnych podawano probiotyki dwa miesiące przed porodem, oraz podczas dwóch pierwszych miesięcy karmienia piersią. U ich niemowląt, które badano w 6, 12 i 24 miesiącu życia, wykazano znaczne zmniejszenie ryzyka występowania stanów zapalnych skóry.

„Zrównoważone środowisko" dla kobiet

Pochwa jest delikatnie zbalansowanym środowiskiem dobrych i złych bakterii. Niestety, czasami wystarczy wziąć antybiotyk lub tabletki antykoncepcyjne, zajść w ciążę lub chorować na cukrzycę, aby cały system uległ rozchwianiu. Jeśli jesteś podatna na infekcje drożdżakowe, bakteryjne zapalenia pochwy lub zakażenia układu moczowego, możesz rozważyć ochronę swojej kobiecości, za pomocą probiotyków.

Jak wynika z informacji opublikowanych przez Harvard Medical School, probiotyki mogą pomagać w zrównoważeniu bakterii obecnych w pochwie i ograniczać ilość szkodliwych mikroorganizmów. Podczas gdy ich skuteczność jest wciąż omawiana, naukowcy zgadzają się, że wprowadzanie większej ilości probiotyków do diety nie powoduje żadnych złych skutków.

Redukcja zakażeń układu oddechowego

katarNiektórzy ludzie wydają się chorować, za każdym razem, gdy zmienia się pogoda, ale w tym roku, to nie musi dotyczyć ciebie. Naukowcy, którzy przeprowadzili przegląd badań zgromadzonych w internetowej bazie Cochrane Library, stwierdzili, że ogólnie rzecz biorąc, wydaje się, iż probiotyki, w porównaniu do placebo, ograniczają ilość infekcji górnych dróg oddechowych.

W innym badaniu, dzieci z 18 przedszkoli w Helsinkach, w Finlandii, piły mleko z probiotykami lub bez nich. Czy domyślasz się, która grupa pozostała zdrowsza? Masz rację - ci, którzy pili mleko wzbogacone probiotykami byli o 17 % mniej narażeni na zakażenia układu oddechowego i o 16 % rzadziej nieobecni z powodu choroby.

Alternatywa dla smoczka

Każdy rodzic lub pasażer samolotu zgodzi się, że nie ma nic gorszego od płaczu dziecka, zwłaszcza takiego, którego nie można pocieszyć. Ponieważ nie wiemy dokładnie, co powoduje kolki u niemowląt, są one trudne do wyleczenia. Jednak niektóre badania wskazują, że probiotyki mogą dawać pewną ulgę.

Badania z roku 2007, opublikowane w piśmie Pediatrics wykazały, że po 28 dniach, dzieci karmione piersią, których matki spożywały dzienną dawkę probiotyków, płakały 194 minuty mniej niż w grupie badawczej, która ich nie przyjmowała. Badania z roku 2010, opublikowane w tym samym czasopiśmie, miały podobne wyniki. Zyskanie choćby minuty ciszy i spokoju jest dobrym powodem do sięgnięcia po probiotyczny suplement diety. Teraz masz 194 takich powodów.

I oczywiście, lepsze trawienie

trawienieJeśli zaparcia, wzdęcia i gazy są objawami wywoływanymi przez zespół drażliwego jelita lub chorobę Leśniowskiego-Crohna, kubek jogurtu może uregulować twój cały dzień. W jednym z raportów opublikowanych w serwisie Johns Hopkins Health Alert, można przeczytać, że u tych osób, które w okresie prowadzonych testów jadły dziennie dwie porcje jogurtu z żywymi kulturami bakterii, po kilku tygodniach zaobserwowano redukcję ilości wzdęć i większą aktywność jelit.

Inne badanie wykazało, że kobiety, które jadły dziennie trzy porcje jogurtu z żywymi kulturami bakterii, zaobserwowały skrócenie czasu pomiędzy posiłkiem, a rozpoczęciem pracy jelit. Okresy bolesnych ucisków brzucha udało się ograniczyć o połowę.

 

Rachael Maier
Copyright © 2012 Yahoo! Inc.

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com